מי צריך להוביל? סיכום הזוהר היומי – מאת הרב תום לב

דף היומי בזוהר, פרשת בראשית עמ' קצ"ו-קצ"ח, מתוך שיעורו של הרב אדם סיני שליט"א

שאלות:
מי צריך להוביל בתוכי, האמונה או השכל?
מדוע אני תזזיתי ולא מצליח להתרכז בשום דבר?

 

סיכום השיעור:

במאמר זה אנו לומדים על אדה״ר, שהוליד ב׳ בנים – קין והבל שהם כנגד ב׳ קווים, ב׳ צורות תפיסה של האדם: אמונה ומדע, כלל ופרטים.

מסביר הזוהר הקדוש שצד הטבע שבאדם (כנגד קין), בא והרג את צד האמונה (כנגד הבל). האדם נולד באופן בסיסי עם אמונה, אולם יש בו גם צד של מדע, צד הטבע שבו, שהוא חזק יותר, משום שבא מהבורא. היות וכך, מצליח הוא להתגבר על צד האמונה (הבל). כשאדם נמצא במאבק כזה בתוכו, שואל הקב״ה את האדם: ״האם אינך מבין שאם תהרוג את צד האמונה שבך, גם אתה לא תוכל להתקיים״?

מספר לנו הזוהר, שקין בא ונשך את הבל. השפתיים הן המחברות בין החוץ לפנים, ואילו השיניים רק מפרטות וחותכות לחלקים. כאשר רוצים רק לחלק את האמונה ולהפכה לשכלית בלבד, פוגמים באמונה, משום שאמונה היא למעלה מהשכל. במצב זה האדם מחליט – ״אין אמונה״.  נדמה לו שרוצה ללכת רק בדרך השכל, שצריך להיות אתאיסט. אך השיח בשפתיים הוא הצד הגבוה באדם, משא״כ השיניים שהם צד השמאל המחלק, מבטל את אותה אמונה, את אותו ימין.

היות וכך בחר קין, עונשו היה שהקב״ה (שהוא כנגד בחינת האמונה) התרחק ממנו. במצב זה חי האדם בתזזית, כל הזמן מדלג מדבר לדבר מבלי מנוח. וכך היה קין ״נע ונד״, משום שכאשר שום דבר אינו בנוי על אמונה, אין האדם יכול להתקיים.

(מתוך שיעור הרב אדם סיני שליט"א)

 

——-

להצטרפות לוואטסאפ היומי שלח הודעה (סמסוואטסאפ) למספר – 0542142421 עם המילים: נא לצרף לסיכום.