[four_fifth]
בפרשתנו אנו לומדים על אדם הנאלץ למכור עצמו לעבד בגלל שהוא גנב ואין לו איך להחזיר את גניבתו או שאין לו ממה להתפרנס. זהו בכל אופן הלבוש שהתורה מביאה לנו כאן. בא הזהר הקדוש ומסביר שכל העניין עוסק בגלגול נשמות. אז מה בעצם כתוב שם?
[/four_fifth]
[one_fifth_last]
מאת יוני כהן מתוך יסוד פרשת משפטים מספרו של הרב אדם סיני התורה, האדם ומה שביניהם
[/one_fifth_last]
[one_fifth][/one_fifth]
[three_fifth]
הזהר הקדוש, בפרשת בהעלתך אות נח', אומר לנו בצורה ברורה שאינה משתמעת לשני פנים, שהתורה על כל סיפוריה הרבים והמגוונים, הנה רק לבוש למשהו אחר שבעצם היא רוצה להגיד לנו. ישנו מסר פנימי שהיא רוצה להעביר, ואותו עלינו לחפש, ובסופו של דבר-גם למצוא.
אלא שהדבר הזה עלול לעמוד לנו כאבן נגף, שהיות והתורה באה בלבושים, אנו עלולים לחשוב שהיא היא הלבושים, ובהם נעסוק כל היום, ולא היא. זה כמו לחשוב שהאדם הוא בגדיו, כשכל בר דעת מבין שהאדם הוא לא מלבושיו. או שאם אני רוצה להכיר מישהו באמת אין צורך שאדע כמה שיערות יש לו בראש…
ממשיך הזהר ואומר שעבדי המלך העליון מסתכלים בנשמה של התורה, אבל הגילוי של הנקודה הפנימית צריכה לבוא דווקא דרך הלבושים, כי בגד כמו שהוא מסתיר חלקים מסוימים של הגוף, באותה מידה גם מגלה את מה שצריך להישאר ללא כיסוי.
מהו המסר הפנימי של התורה?
כמו שאמרנו פעמים בעבר, התורה מהווה הוראת דרך לאדם איך לצאת מהאנוכיות שלו למקום נפשי של אהבה. זהו בעצם המסר העמוק שעלינו לחפש, זו הנקודה הפנימית המוסתרת מאחורי הלבוש.
כל התורה כולה לא באה אלא כדי להביאנו אל תכליתנו- והיא שנגיע לדבקות בה' דרך השוואת הצורה שלנו אליו יתברך, שכמו שהוא כולו הטבה ואהבה, כך גם עלינו להיות.
זוהי דרכה של חכמת הקבלה: ללמד אותנו את הנקודה הפנימית שבכל דבר, שבכל מעשה, שבכל מחשבה וללמד אותנו את התמורה הנפשית המקווה. היא נשמת התורה.
הזהר הקדוש מלמד אותנו כאן, בפרשיה של עבד עברי, סודות עצומים על אחד הנושאים המרתקים ביותר בחכמת הקבלה: גלגול נשמות. מה לנושא זה ולעבר עברי? הוא אשר אמרנו: הסיפור הוא רק הלבוש…
מדוע התורה מדברת בשפה של לבושים ולא אומרת לנו את המסר באופן ישיר?
כאן המקום לברר ולשאול: אם התורה רוצה להגיד לי משהו, למה לא לומר אותו וזהו? הרי אנו רואים כמה תקלות לבוש התורה גורם, בכך שאנשים נתפסים רק על צורתה החיצונית ולא מוכנים להסתכל מעבר לה. אלמלא הזהר הקדוש היה אומר לי שכאן טמון סוד הגלגול- מי היה חושב על זה מצד עצמו? למה צריך את כל ההסתרה הזאת?
וזהו היופי של התורה, המאפשרת להתעסק בה בכל הרמות. יבוא ילד מהגן וירצה לספר לי פרשת שבוע- יהיה לי מה לדבר אתו. יבוא אדם מבוגר קצת לדבר אתי תורה- תהיה בינינו שיחה, וכן הלאה.
התורה בנויה רבדים רבדים וכל אחד יכול לגלות ממנה את הגילוי אליו נשמתו ראויה. עבודתנו היא להכין את נשמתנו שתהיה ראויה לגלות את סודות התורה, את הנקודה הפנימית.
האם אתם 'מוכנים ללכת על זה'? לקחת את הפנימיות כמשימת חיים? העבודה אמנם קשה, אך תוצאותיה הן הוודאי הגדול ביותר של כל המציאות. לא תתחרטו….
שבת שלום!
[/three_fifth]
[one_fifth_last][/one_fifth_last]