צום עשרה בטבת

צום עשרה בטבת

מתוך הספר "מועדי ישראל האדם ומה שביניהם"
״וַיְהִי בִשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְמָלְכוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בָּא נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל הוּא וְכָל חֵילוֹ עַל יְרוּשָׁלַ‍ִם וַיִּחַן עָלֶיהָ וַיִּבְנוּ עָלֶיהָ דָּיֵק סָבִיב״. (מלכים ב' כ"ה א')

הנה קטע מהמאמר על צום עשרה בטבת

תרגום התורה ליוונית?
השפה היוונית היא שפת הגוף. השפה העברית היא שפת הנשמה. תרגום התורה ליוונית אינה גרועה מצד עצמה אלא מצד טבעה. הרי גם מי שאינו דובר עברית ראוי שילמד תורה, אלא שהתורה במובנה היווני היא התפיסה של התורה לצורכי הגוף.

דוגמאות לתפיסת התורה בצורה יוונית: ״אכילת בשר וחלב יחד גורמת למחלות״. ״אם תשמור שבת תהיה לך פרנסה גשמית טובה יותר״ וכו'..
טענה זו, כהוכחה לכך שכדאי לשמור על חוקי התורה, הנה טענה יוונית. כמוה כל הטענות הממחישות את תועלת הגוף כסיבה בגינה צריך לשמור את התורה או לקבל את אמיתותה.
התורה ניתנה לנשמה ולא לגוף. תפקידה לקשר בין האדם לבין בוראו. נועדה היא לזכך את האדם ולהביאו להשוואת צורה עם הבורא יתברך, שפירושה אהבה. כפי הכתוב במשנה: "רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר: ה׳ חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר״. (משנה מכות, ג' ט"ז). אומר "בעל הסולם", לזכות הכוונה לזכך – לשנות את צורת הקבלה לצורת השפעה.

היות והאהבה היא רוחנית ולא חומרית, אזי לא יתכן שהתורה נכתבה לגוף, שבטבעו הוא דבר מת. גוף מלשון נגף, מגפה. תפקיד הגוף לבטא את הנשמה, אך כאמור כשעומד בפני עצמו הוא מוות.
תרבות יוון מלמדת לאהבת הגוף. הגוף, הכוונה גם להגיון הבנוי בצורה גופנית, שהוא ההיגיון התועלתי. ישאל היווני הטיפוסי: "מה יצא לי מזה"?
כל התחרויות היווניות שלצערנו אנו נוהגים בהם, הן הבסת היריב ושליטה עליו. אלו הן דרכי הגוף המכיר במוות כסופיות.
הנשמה היא זו המבקשת נצחיות ורציפות. ניצחון הנשמה הוא ההגעה לשלום ולא תבוסת היריב. התורה אינה מלמדת אלא לשלום ואהבה, כפי שאומר שלמה המלך: "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם" (משלי כ"ז ג').

תרגום התורה ליוונית כמוה כמוות התורה ח"ו. היא המעבר משפת השפעה לשפה של קבלה עצמית. זוהי הסיבה שבגינה צוין מאורע זה ככאוס באומה. כאמור, אין בעיה מבחינה חיצונית ללמוד בשפה אחרת, אם כי תמיד המקור העברי עם אותיותיו המחכימות ודאי טוב וראוי יותר. הסיבה הנה עמוקה הרבה יותר, כאמור לעיל.

מתוך הספר "מועדי ישראל האדם ומה שביניהם"
ניתן לרכוש את הספר במפר טלפון: 050-314-3417
הרב אדם סיני