חודש כסלו מפגיש את היהודי עם חג החנוכה, בו נעשה נס ליהודים. נצטווינו לפרסם נס זה. ראוי שטרם פרסום הנס, נדון מעט בנס, מקורו ושייכותו לחודש כסלו דווקא.
כסלו אותיות כס ל"ו. מסמן הוא את מקום ההשענות על ל"ו צדיקים, שעושים שינוי בעולם. השינוי מתבטא בכך, שחודש כסלו הוא המעבר מהחושך לאור. בחודש זה מתחילים הימים להתארך.
סימן נוסף הוא, שאותיות כסלו הן ס״ך ל״ו. מספר הנרות שאנו מצווים להדליק בחג החנוכה הוא ל"ו (סך הנרות ללא השמש, שאינו מכלל הקדושה).
בחודש כסלו נגמרת התקופה של ההחשכה ומתחילה תקופת ההארה. ניצחון זה על היוונים הנו ניצחון על תרבות החושך. תרבות חושך זו היא תרבות של גוף, תרבות של תוך הדעת והחוקים הקיימים במציאות בתוך ההוויה שהאדם מצוי בה. כל מושג ה״נשמה״ המבוטא במספר שמֹנֶה, שהוא מעבר למציאות המוחשית הנתפסת בתוך הדעת, אינו מצוי אצלם.
כיצד יכול אדם להתקדם?
התקדמותו של האדם חייבת להיות ע״י נקודת משענת מחוץ לעצמו. כאשר האדם חי עם נקודת משענת מחוץ לעצמו, יכול הוא להוביל את עצמיותו למקום שונה מהמקום בו הוא נמצא. ביוונות נשאר האדם בתוך עצמו, בתוך המסגרת בה הוא מתקיים.
חודש כסלו הוא המקום לפעולת ל"ו צדיקים שבו. הם אלו היכולים להזיז את עצמם ואת העולם מתוך המקום בו הם נמצאים.
נס הוא האפשרות של האדם לצאת מחוץ לעצמו, להפעיל את ל"ו הצדיקים שבתוכו, כדי לצאת מחשיכה לאורה, כדי לצאת מתרבות הגוף לתרבות הנפש, כדי לצאת מתרבות של אדם החי רק עם מה שמצוי בתוכו, אל אדם החי את מה שמעבר לעצמו.
"צריך האדם לבנות את כל יהדותו בדרך של בניית יסודות מוצקים, לבנות אמונתו על בסיס עיוני מעמיק של הבנות יציבות, בבחינת דע מה שתשיב לאפיקורוס שבתוכך"
ציטוט השבוע
"וארבע מאות איש עמו – חושש האדם האמיתי להיפגש בקליפה זו, שמא פגישה זו תסיט אותו מדרך הישר. למרות שאופן רגיל יש לאדם משיכה לטומאה, שהרי יצר לב האדם רע מנעוריו. אך יעקב, שהיה איש תם – שלם, חושש מכל פגישה עם יצר הרע. מה עם כל אחד מאתנו, האם גם אנחנו נזהרים כך, שלא נפגש עם יצר הרע, שיכול להרחיקנו מהבורא?"
{ההמשך בספר הרב עמוד 75)
ציטוט השבוע
"אמונתו של היהודי היא קבועה. מאמין הוא בבורא עולם, שהיא השלמות הבלתי מעורערת, בהיותו הסיבה הראשונית שאין קודמת לה. הוא הנקרא ודאי ראשוני. כל תחילת מחשבה חייבת לנבוע מודאי זה. ע"כ ודאי זה מתחיל את הכל וכן כולל את הכל, היות ששום פרט לא יכול לצאת מהכלל שהבורא הוא טוב ומטיב"
{ההמשך בספר הרב עמוד 715)
הידעתם? הוספת אתר למעודפים עוזרת לקידום האתר עזרו לנו והיו שותפים בהפצה – והוסיפו אותו למועדפים!
(ע"י לחיצה ctrl +d)
כמו כן נשמח לשיתוף הניוזלטר והאתר בפייסבוק ובווצאפ לחבריכם
ספר הרב "מועדי ישראל האדם ומה שביניהם" כרך ג' מאגד בתוכו סדר שלם של תובנות. החל ממהות החג, דרך מאמרים מרכזיים המתייחסים למשמעות החג וסימניו, המשך בפירושים צחים ובהירים על משניות וקטעי גמרא נבחרים העוסקים בחג וכלה בפירוש מעמיק לדרושי שער הכוונות של האריז״ל, פירושים הפותחים שער לבוא במבואות חכמת הנסתר של האר"י הקדוש.
בספר יכול האדם למצוא משמעות חדשה לחגי ישראל, משמעות צלולה וברורה מכפי שידע עד היום. הספר מבוסס על יסודות חכמת הקבלה המפורשים בשפה הידועה לנפש כל אדם. הספר מחולק על פי רצף חגי ישראל.