ספר התניא – פרק יד

קובץ שמע :

פרק יד

אדם צריך לראות עצמו כמכונה שבאה לעשות עבודה, אדם לעמל יולד, לכן כל אחד יראה עצמו כבינוני שבא לעבוד תדיר עם חומרי המחשבה דיבור ומעשה שהם לבושי הנפש ודרכם עובדים. ואל תחשוב אולי במחשבה זה לא כל כך נורא, אלא ההיפך הכל מתחיל במחשבה.

וְהִנֵּה מִדַּת הַבֵּינוֹנִי הִיא מִדַּת כָּל אָדָם, וְאַחֲרֶיהָ כָּל אָדָם יִמְשֹׁךְ, שֶׁכָּל אָדָם יָכוֹל לִהְיוֹת בֵּינוֹנִי בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה. כִּי הַבֵּינוֹנִי אֵינוֹ מוֹאֵס בָּרַע, שֶׁזֶּהוּ דָּבָר הַמָּסוּר לַלֵּב, וְלֹא כָּל הָעִתִּים שָׁווֹת. אֶלָּא סוּר מֵרַע וַעֲשֵׂה טוֹב, דְּהַיְנוּ בְּפֹעַל מַמָּשׁ בְּמַעֲשֶׂה דִּבּוּר וּמַחֲשָׁבָה, שֶׁבָּהֶם הַבְּחִירָה וְהַיְּכֹלֶת, וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה לְכָל אָדָם לַעֲשֹוֹת וּלְדַבֵּר וְלַחֲשֹׁב גַּם מַה שֶּׁהוּא נֶגֶד תַּאֲוַת לִבּוֹ וְהֶפְכָּהּ מַמָּשׁ רשות מחלק הכלל, כאשר הפרטים שהם לבושים יש בהם פרטים. הכלל הוא נקודת האמונה והאהבה הפנימית שיש בכל יהודי, והרשות נתונה מתוך האמונה הבסיסית שאפשר להגיע לאושר ואהבת השם. וכך צצה לאדם מחשבה או רעיון, כאן עליו לבדוק האם יכול הוא למנף אותם לדבקות בהשם. כִּי גַּם בְּשָׁעָה שֶׁהַלֵּב חוֹמֵד וּמִתְאַוֶּה אֵיזוֹ תַּאֲוָה גַּשְׁמִיִּית בְּהֶתֵּר אוֹ בְּאִסּוּר חַס וְשָׁלוֹם, יָכוֹל לְהִתְגַּבֵּר וּלְהָסִיחַ דַּעְתּוֹ מִמֶּנָּה לְגַמְרֵי, בְּאָמְרוֹ לְלִבּוֹ: אֵינֶנִּי רוֹצֶה לִהְיוֹת רָשָׁע אֲפִלּוּ שָׁעָה אַחַת, כִּי אֵינֶנִּי רוֹצֶה לִהְיוֹת מֻבְדָּל וְנִפְרָד חַס וְשָׁלוֹם מֵה' אֶחָד בְּשׁוּם אֹפֶן, כְּדִכְתִיב1: "עֲוֹנֹתֵיכֶם… מַבְדִּילִים" וגו'. רַק אֲנִי רוֹצֶה לְדָבְקָה בּוֹ נַפְשִׁי רוּחִי וְנִשְׁמָתִי, בְּהִתְלַבְּשָׁן בִּשְׁלֹשָׁה לְבוּשָׁיו יִתְבָּרַךְ, שֶׁהֵם מַעֲשֶׂה דִּבּוּר וּמַחֲשָׁבָה בַּה' וְתוֹרָתוֹ וּמִצְוֹתָיו מֵאַהֲבָה מְסֻתֶּרֶת שֶׁבְּלִבִּי לַה' , כְּמוֹ בְּלֵב כְּלָלוּת יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּקְרְאוּ אוֹהֲבֵי שְׁמֶךָ. וַאֲפִלּוּ קַל שֶׁבַּקַּלִּים יָכוֹל לִמְסֹר נַפְשׁוֹ עַל קְדֻשַּׁת ה' , וְלֹא נוֹפֵל אָנֹכִי מִמֶּנּוּ בְּוַדַּאי. אֶלָּא שֶׁנִּכְנַס בּוֹ רוּחַ שְׁטוּת, וְנִדְמֶה לוֹ שֶׁבַּעֲבֵרָה זוֹ עוֹדֶנּוּ בְּיַהֲדוּתוֹ וְאֵין נִשְׁמָתוֹ מֻבְדֶּלֶת מֵאֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, וְגַם שׁוֹכֵח אַהֲבָתוֹ לַה' הַמְּסֻתֶּרֶת בְּלִבּוֹ. אֲבָל אֲנִי אֵינֶנִּי רוֹצֶה לִהְיוֹת שׁוֹטֶה כָּמֹהוּ לִכְפֹּר הָאֱמֶת. יש לאנשים הרגשה מוטעית שהרגש שלהם הוא נתון קבוע אשר לפיו עליהם לפעול. אך רגש הוא דבר שצריך לנהל ע"י מחשבה דיבור ומעשה. להיות בינוני זו בחירה והסכמה להיות מתאמן תדיר. ולא יתרץ לעצמו שהוא אדם פשוט וזו עבודה לצדיקים. ההשגחה מזמנת לאדם אתגר בהתאם למדרגתו, וכאשר הוא גדל ברוחניות, יצר הרע, המאמן גדל יחד איתו. עליו לבחור בסביבה ראויה שתתמוך במטרה לאהבת השם.

על האדם לחזק עצמו בדיבור עצמי, ויאמר שאינו מוכן לחטוא או לגנוב אפילו קצת, אלא ישאף להיות בינוני שמתגבר תמיד.
מַה שֶּׁאֵין כֵּן בְּדָבָר הַמָּסוּר לַלֵּב, דְּהַיְנוּ שֶׁיְּהֵא הָרַע מָאוּס מַמָּשׁ בַּלֵּב וְשָׂנאוּי בְּתַכְלִית שִׂנְאָה, הִנֵּה זֶה אִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ, אֶלָּא עַל יְדֵי גֹּדֶל וְתֹקֶף הָאַהֲבָה לַה' ואז כמו ברגעי התעלות או תפילה יתגבר על הרע ולא יתן לו מקום בליבו, מצב זה הוא בִּבְחִינַת אַהֲבָה בְּתַעֲנוּגִים לְהִתְעַנֵּג עַל ה' , מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא שנק' גם אהבת דודים, מדרגת חכמה הנק' תענוג. וְעַל זֶה אָמְרוּ רַזַ"ל  ברגעים מסויימים ולא באופן תדיר: עוֹלָמְךָ תִּרְאֶה בְּחַיֶּיךָ" כו'. וְאֵין כָּל אָדָם זוֹכֶה לָזֶה, כִּי זֶהוּ כְּעֵין קִבּוּל שָׂכָר אהבת רעים היא מעין אהבה רציפה, אך אין היא נוגעת לרצון העצמי של האדם, זוהי מדרגת נשמה ונק' חסדים שיכולים להינתן לפרקים בלי קשר למעשי האדם.  וּכְדִכְתִיב. .עֲבוֹדַת מַתָּנָה אֶתֵּן אֶת כְּהֻנַּתְכֶם" וגו', אומר הקב"ה שמתנה מצא בבית גנזיו, שבת שמה ונתנה לישראל. כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּמָקוֹם אַחֵר. מתנה שהיא לעבודת הבן ולא לעבודת העבד.

וְלָכֵן אָמַר אִיּוֹב: בָּרָאתָ צַדִּיקִים" כו' ובמסכת נידה אומר: צדיק או רשע לא כאמר, דהיינו זה שייך בכלל ליראת השמים שעל האדם לפתח, ובו תלוי הדבר, וְכִדְאִיתָא בְּתִיקוּנִים5, אלא ישנם שנולדים עם טבע של צדיק שֶׁיֵּשׁ בְּנִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל כַּמָּה מִינֵי מַדְרֵגוֹת וּבְחִינוֹת: חֲסִידִים, גִּבּוֹרִים הַמִּתְגַּבְּרִים עַל יִצְרָם, מָארֵי תּוֹרָה נְבִיאִים כו', צַדִּיקִים כו' עַיֵּן שָׁם. בצמצום ב' שבו נברא האדם, לא ניתן לקבל את מדרגת החוכמה בשלמות, אותה ניתן לקבל רק בעולם אצילות. לאחר החטא נפלו הנשמות לעולמות בי"ע כשהם נתונים לקליפות, ואין הם נשמות של בחינת שבת, ורק בשבתות בעת עליית נשמה יכולים לקבל את מדרגת החוכמה. ישנם צדיקים שנולדים בערב שבת בין השמשות שהם למעלה מצמצום ב'. ואז יכולים הם להשתמש עם הרצון לקבל השלם. באופן רגיל כאשר רוצה אדם לקבל בזמן תיקון את מדרגת החוכמה, עליו להשתמש ברצון הפרטי שלו, נחשב הוא לבינוני שאינו שלם. בתיקון עליו להפריש חלק מהאור ולא להשתמש בו, ובעולם הבא כל אור שייתקבל ניתן יהיה לקבל בצורת אור חוזר, ולא יהיה חלק עליו צריך יהיה לוותר.

דרגת הבינוני השלם גבוהה מדרגת הצדיק שנולד כך בטבעו.
וּבָזֶה יוּבָן כֶּפֶל לְשׁוֹן הַשְּׁבוּעָה, "תְּהִי צַדִּיק וְאַל תְּהִי רָשָׁע" דהיינו עליך לעבוד ולהשליט את הימין על השמאל. וכופל הציווי ומוסיף ואל תהי רשע, מפני שכל זמן שהרצון לקבל שאינו מתוקן פועל בתוקפו, יש צורך בהפעלת כוח מה לא לקבל, דהיינו מצוות אל תעשה. דְּלִכְאוֹרָה תָּמוּהַּ, כִּי מֵאַחַר שֶׁמַּשְׁבִּיעִים אוֹתוֹ "תְּהִי צַדִּיק", לָמָּה צְרִיכִים לְהַשְׁבִּיעוֹ עוֹד שֶׁלֹּא יִהְיֶה רָשָׁע? אֶלָּא מִשּׁוּם שֶׁאֵין כָּל אָדָם זוֹכֶה לִהְיוֹת צַדִּיק, ולהפנות את כל האור להשפעה, דהיינו לאהוב בצורה שלמה ללא שייורים עליהם נאמר צא צא ואל תבוא.  וְאֵין לָאָדָם מִשְׁפַּט הַבְּחִירָה בָּזֶה כָּל כָּךְ, לְהִתְעַנֵּג עַל ה' בֶּאֱמֶת וְשֶׁיִּהְיֶה הָרַע מָאוּס מַמָּשׁ בֶּאֱמֶת כמו צדיק גמור. וְלָכֵן מַשְׁבִּיעִים שֵׁנִית: אַל תְּהִי רָשָׁע עַל כָּל פָּנִים, שֶׁבָּזֶה בלא להיות רשע, במצוות היראה ודחיית האור מִשְׁפַּט הַבְּחִירָה וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה לְכָל אָדָם לִמְשֹׁל בְּרוּחַ תַּאֲוָתוֹ שֶׁבְּלִבּוֹ וְלִכְבֹּשׁ יִצְרוֹ שֶׁלֹּא יִהְיֶה רָשָׁע אֲפִלּוּ שָׁעָה אֶחָת כָּל יָמָיו, בֵּין בִּבְחִינַת סוּר מֵרַע  אור חוזר הנדחה בֵּין בִּבְחִינַת וַעֲשֵׂה טוֹב. וְאֵין טוֹב אֶלָּא תּוֹרָה6, דְּהַיְנוּ תַּלְמוּד תּוֹרָה שֶׁכְּנֶגֶד כֻּלָּן. על האדם לקבל באמונה שלמה את כלל הוראות התורה, ואם חלילה יעשה נקב קטן באמונה זו, אי אפשר להתקיים אפילו שעה אחת. בידיעה בחיבור ניתן לעשות בירור מה ניתן לקבל ולהשאיר בעל מנת להשפיע, אך באמונה שהיא מעל טעם ודעת אין לפגום כלל.
אַךְ אַף עַל פִּי כֵן למרות שאינו יכול להיות צדיק גמור, שהרי בזמן תיקון הוא בתהליך עבודה, עליו לכוון שתמיד הימין יגבור על השמאל, וכאשר תהיה לו משיכה לשמאל, יפעל סור מרע. צָרִיךְ לִקְבֹּעַ לוֹ עִתִּים גַּם כֵּן לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ לדבר לעצמו לִהְיוֹת מוֹאֵס בָּרַע, כְּגוֹן בַּעֲצַת חֲכָמֵינוּ ז"ל7: אִשָּׁה חֵמֶת מְלֵאָה צוֹאָה כו', וּכְהַאי גַּוְנָא. וְכֵן כָּל מִינֵי מַטְעַמִּים וּמַעֲדַנִּים נַעֲשִׂים כָּךְ חֵמֶת מָלֵא כו'. וְכֵן כָּל תַּעֲנוּגֵי עוֹלָם הַזֶּה, הֶחָכָם רוֹאֶה הַנּוֹלָד מֵהֶן שהן אנוכיות, גאווה, רצון לקבל לעצמו, שֶׁסּוֹפָן לִרְקֹב וְלִהְיוֹת רִמָּה וְאַשְׁפָּה לכן יבחר בסביבה תומכת בדבקות, וישים סייגים מהרע בליבו. וְהַהֵפֶךְ יתאמץ, לְהִתְעַנֵּג וְלִשְׂמֹחַ בַּה' עַל יְדֵי הִתְבּוֹנְנוּת בִּגְדֻלַּת אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא כְּפִי יְכָלְתּוֹ, אַף שֶׁיּוֹדֵעַ בְּנַפְשׁוֹ שֶׁלֹּא יַגִּיעַ לְמַדְרֵגָה זוֹ בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ כִּי אִם בְּדִמְיוֹנוֹת,שעל זה נאמר על מדרגת בינה, מעין עול הבא אַף עַל פִּי כֵן הוּא יַעֲשֶׂה אֶת שֶׁלּוֹ, לְקַיֵּם אֶת הַשְּׁבוּעָה שֶׁמַּשְׁבִּיעִים "תְּהִי צַדִּיק" שהאמונה תגבר על הרצון לקבל לעצמו, וַה' יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו  וְעוֹד, שֶׁהַהֶרְגֵּל עַל כָּל דָּבָר שִׁלְטוֹן, וְנַעֲשֶׂה טֶבַע שֵׁנִי. וּכְשֶׁיַּרְגִּיל מלשון ג' רגלים בהם קונים את מדרגת הנשמה, שהיא בחינת מקראי קודש, שמחת החגים. לְמַאֵס אֶת הָרַע, יִהְיֶה נִמְאָס קְצָת בֶּאֱמֶת. וּכְשֶׁיַּרְגִּיל לְשַׂמֵּחַ נַפְשׁוֹ בַּה' עַל יְדֵי הִתְבּוֹנְנוּת בִּגְדֻלַּת ה' , הֲרֵי בְּאִתְעֲרוּתָא דִּלְתַתָּא אִתְעֲרוּתָא דִּלְעֵלָּא, וְכוּלֵי הַאי וְאוּלַי יֵעָרֶה עָלָיו רוּחַ מִמָּרוֹם, וְיִזְכֶּה לִבְחִינַת רוּחַ מִשֹּׁרֶשׁ אֵיזֶה צַדִּיק שֶׁתִּתְעַבֵּר בּוֹ לַעֲבֹד ה' בְּשִׂמְחָה אֲמִתִּית, כְּדִכְתִיב8: "שִׂמְחוּ צַדִּיקִים בַּה", וְתִתְקַיֵּם בּוֹ בֶּאֱמֶת הַשְּׁבוּעָה שֶׁמַּשְׁבִּיעִים, "תְּהִי צַדִּיק – תכריע את הימין על השמאל, שמצדיק את בוראו למרות הרגש הרצון לקבל לעצמו.  על האדם לתת יגיעה ולרכוש טבע שני = גימטריה אמת, דהיינו שאם אדם הופך את ההרגל לטבע שני, שהחסדים אצלו מופיעים בתגברות בהתמדה, להיות שהקבלה שלו תהיה היא עצמה השפעה, דהיינו שמשיג כלים דאור חוזר, ומקדיש כל מחשבה דיבור ומעשה בכדי לעשות נחת רוח ליוצרו.

אתר הבית- https://hasulam.co.il
אתר ספר הרב: http://parasha.pw
פייס הרב: http://adamsinay.net
הזוהר היומי: http://zoharyomi.net
אתר התע"ס: http://kab.li
חנות ספרי קבלה: http://kabbala.co
קורסים נבחרים: http://moodle.hasulam.co.il
קבלה למתחיל: http://goo.gl/zGAtcv
טיפ זוגי קבלי: https://goo.gl/cg1T8Y
ניוזלטר שבועי: http://goo.gl/uQl5qR
אפליקציית הסולם: https://www.hasulam.co.il/ap
הרב אדם סיני: http://goo.gl/B4Pfwl

צור קשר: http://goo.gl/81NR6h

פייסבוק –
http://facebook.com/hasulams