? השמחה
אחת מברכות יהודה שמברכו אביו היא : "כִּבֵּס בַּיַּיִן לְבֻשׁוֹ וּבְדַם עֲנָבִים סוּתו"
מה המעלה שכבס ביין – האם מים אינם מלבינים טוב יותר את הבגד?
אומר הזהר הקדוש:
"כִּבֵּס בַּיַּיִן לְבוּשׁוֹ", כְּמוֹ יַיִן הַזֶּה, שֶׁמּוֹרֶה שִׂמְחָה וְהוּא כֻּלּוֹ דִּין. כֵּן הוּא מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, הַמַּרְאֶה שִׂמְחָה לְיִשְׂרָאֵל וְכֻלּוֹ הוּא דִּין לָעַמִּים עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה."
?מהיכן נובעת השמחה?
השמחה נובעת ממדרגת נשמה. מדרגה זו נקנית לאדם ע"י יכולתו להיות משפיע. יכולת זו נובעת מהתגברות האדם על האגו הפרטי שלו וע"י כך יהיה משפיע.
לבוש האדם הוא בגדו – לשון בגידה. היכולת לכבסו ביין מורה שהאדם יכול לנקות את הבגידה בסוד הפנימי שהוא סודו של היין.
היין הוא דין והכיבוס בו הוא היכולת להפוך את הדין לשמחה.
אם אדם יודע להשתמש עם הדין נגד אומות העולם שבתוכו, אזי יוכל להיות שמח מהדין. אולם אם ישתמש עם היין לשמח את הגוף, דהיינו "יין המשכר", אזי תתבלבל דעתו, ויגיע למורת רוח בגלל יין זה.
?מי אלו אומות העולם?
אומות העולם שבאדם, הם הרצונות הגופניים והזמניים. אם אדם מזין אותם ולא נלחם בהם הוא מביא את עצמו לשמחה מזויפת.
יהודה מתברך בכך שכבס את לבושו ביין. הלבוש הוא המגלה את הגוף. יהודה שממנו יבוא משיח צדקנו, נלחם באומות העולם שבכל אחד מאתנו.
?בדיקה עצמית
ישאל אדם עצמו, מהיכן באה שמחתי? האם מיין המשמח או מיין המשכר? האם מרצונות הגוף או מהזנת ישראל – צד הנשמה שבי?
לכל אחד מאתנו יש את יהודה שבתוכו. כל יהודי מבורך בברכת יהודה. עתה עליו לגלות בחינה זו מתוכו. זאת יעשה ע"י כך שיגלה מתוכו ובתוכו את השמחה הנכונה.
מוכרחים להיות שמח – אבל משמחה אמתית.
בברכת שבת שלום
הרב אדם סיני